زمان مطالعه: 10 دقیقه
4.9/5 - (62 امتیاز)
بیشتر بدانید..
تغذیه مناسب برای مادران شیرده چیست

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاوی

cow-milk.jpg

زمان مطالعه: 10 دقیقه

4.9/5 - (62 امتیاز)

آنچه شما در این مطلب می‌خوانید

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاوی چیست؟

حدودا نزدیک به ۵درصد شیرخواران و کودکان زیر ۵سال مبتلا به آلرژی غذایی هستند. چون تغذیه نوزادان و شیرخواران فقط از شیر هست بنابراین از زودرس ترین انواع حساسیت غذایی که در آنها بروز میکند، حساسیت به پروتئین شیر گاو (CMPA) هست.
معمولا علائم حساسیت به پروتئین شیرگاو (CMPA) در زیر ۶ ماهگی (عمدتا در ۳-۴ ماهگی) بروز میکند. درحال حاضر  آلرژی غذایی رو به افزایش بوده و تا حدود ۲۰ درصد گزارش شده است .

در اکثر کودکان مبتلا به آلرژی، علائم آنها بتدریج از بین می رود ، اما در برخی از موارد خصوصا آلرژی به بادام زمینی ، آلرژی به بادام درختی   ، آلرژی به ماهی و میگو ممکن است تا آخر عمر در فرد باقی بماند.
به هرجهت در نوزادان مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو ، تغذیه نوزاد با شیر مادر همچنان در اولویت میباشد. بنابراین تا حد امکان بایستی از تجویز شیرخشک به نوزاد و توصیه مادر به رژیم غذایی سفت و سخت و محدود کردن شدید مادر به دیگر مواد غذایی علاوه بر لبنیات بایستی اجتناب شود

برای آشنایی بیشتر و مشاوره در خصوص شیرمادر، شیرخشک، تغذیه کودکان،آلرژی غذایی کودکان به کلینیک فوق تخصصی کبد وگوارش کودکان دکتر حسینی تماس گرفته ، یا به   سایت کلینیک  https://drhosseyni.com مراجعه بفرمائید.

تلفن تماس 

09014878765

آدرس:

مازندران/ ساری: خیابان فرهنگ/ مجتمع پزشکی شهریار ۳ 

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

نکته:
خوانندگان گرامی توجه داشته باشید که مطالب ارائه شده در سایت این کلینیک صرفاً جهت افزایش دانش پزشکی شما می باشد و نه خود درمانی. قبل از هر گونه اقدام درمانی توصیه میشود  با پزشک متخصص کودکان و نوزادان یا فوق متخصص این زمینه مشورت نمائید

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاوی

 حساسیت به پروتئین شیر گاو چیست؟

حساسیت به پروتئین شیر گاو بطور متوسط در۳تا ۴٪ نوزادان و شیرخواران دیده میشود.

علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو در نوزادان معمولا بعلت عدم تحمل نوازاد یا شیرخوار به قسمتی از پروتئین موجود در شیرگاو ، بنام α لاکتو آلبومین ، ایجاد میشود

 این پروتئین شیرگاو میتواند بصورت مستقیم مثل خوردن شیر گاو یا شیرخشک های معمولی به بدن نوزاد منتقل شود و یااینکه بطور غیر مستقیم از طریق خوردن غذاهای که حاوی شیرگاو هستند مثل شیرینی، کیک، خامه ، کره، پنیر، کشک، ماست، دوغ و ……توسط مادر ، و شیر دادن به نوزاد ، از طریق شیرمادر وارد بدن نوزاد یا کودک شود وموجب ایجاد علائم بالینی آلرژی غذایی ( حساسیت به پروتئین شیر گاو ) در کودکان و نوزادان بشود.

بنابراین جهت درمان آلرژی به پروتئین شیر گاو  ،بایستی خوردن شیرگاو و فراورده های آن مثل شیرینی، کیک، سرشیر، خامه ، کره، پنیر، کشک، ماست، دوغ ، هم توسط کودک ونوزاد، و هم توسط مادر اجتناب شود.

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

 

علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو چیست؟

معمولا علائم حساسیت به پروتئین شیرگاو در نوزادان و شیرخواران وکودکان زیر ۶ ماهگی که غذای اصلی آنها شیر هست بروز میکند.

حساسیت به پروتئین شیر گاو میتواند در نوزادان ۷-۱۰ روزه هم بروز کند.

اما گاهی اوقات بعد از ۶ ماهگی اولین علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو میتواند شروع شود.

اما احتمال بروز علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو بعد از یکسالگی معمولا خیلی کم هست و کمتر علائم علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو در این سن اتفاق میافتد.

در نوزادان و کودکان علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو ، معمولا بصورت زخم و قرمزی دور مقعد، اسهال بصورت دفع مدفوع خلط مانند(بلغمی) همراه با دفع رگه های خون همراه مدفوع نوزاد است.

گاهی علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو ، بصورت افزایش دفعات دفع مدفوع ، یبوست ، بیقراری ، اختلال در خواب، امتناع از شیر خوردن ،کولیک های شدید شکمی ، تشدید ریفلاکس معده به مری،قوس زدن بدن به پشت، استفراغ، خس خس سینه ،ضایعات پوستی خارش دار، ضایعات کهیری در پوست هست.

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

در بعضی اوقات هم علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو در نوزادان بصورت تغییر اجابت مزاج همراه با یبوست یا عدم دفع مدفوع بمدت چند روز همراه با بیقراری میباشد.

همچنین علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو معمولا میتواند بصورت ضایعات پوستی در گونه ، کشاله ران،ناحیه آرنج، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست ناحیه مقعد،و خس خس سینه و تنگی نفس و گاهی هم خونریزی ازمقعد نوزاد یا کودک باشد.

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

ضایعات پوستی ناشی از آلرژی به پروتئین گاوی:

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

از زودرس ترین انواع حساسیت غذایی در نوزادان و شیرخواران ، حساسیت به پروتئین شیر گاو  Cow ,s  Milk Allergy (CMA) هست.

آلرژی به شیر و آلرژی به سویا چیست؟

آلرژی به شیر و سویا معمولا در نوزادان و کودکان که غذای اصلی آنها شیر هست دیده میشود.

اغلب علائم آلرژی به شیر و سویا بر خلاف علائم آلرژی های دیگر بصورت کولیک نوزادان (گریه و نفخ شکم در نوزاد ) ، وجود رگه های خون در مدفوع ، ریفلاکس محتویات معده به مری ، بیقراری ، وزن گیری و رشد ضعیف (تاخیر رشد) در نوزادان و کودکان میباشد.

درصورتیکه نوزاد یا شیرخوار مبتلا به  آلرژی ناشی از شیر  (Milk allergy ) باشد معمولا ممکن هست  پزشک معالج ، جهت درمان ، ممکن است فرمولا یا شیر خشک شیر خوار را به شیرخشک تهیه شده از سویا یا ادامه شیر مادر به نوزاد همراه با رژیم غذایی در مادر تغییر دهد.

اما با توجه به اینکه تقریبا در ۴۰٪ موارد شیرخوار مبتلا آلرژی ناشی از شیر  (Milk allergy ) معمولا به سویا هم آلرژی دارند ، بنابراین تغذیه نوزادان و کودکان با اینگونه شیرخشک های حاوی سویا یا فرمولای سویا  (Soy Formula )موجب بروز آلرژی در آنها خواهد شد. به همین دلیل ممکن است پزشک معالج جهت درمان حساسیت به پروتئین شیر گاو  Cow ,s  Milk Allergy (CMA) یک شیر مخصوصی که برای شیر خوار قابل هضم تر و فاقد آلرژی هست تجویز نماید.

علائم آلرژی به شیر (Milk allergy ) یا علائم آلرژی به سویا (soy allergy) ممکن است  به علائم سایر بیماریهای دیگر شبیه باشد. بنا براین توصیه میشود برای تشخیص دقیق و درمان مناسب با پزشک فوق تخصص در این زمینه مشورت نمائید.

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش ضایعات پوستی ناشی از آلرژی غذایی

علت بروز آلرژی به پروتئین شیر گاو، در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند چیست؟

علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو ، درنوزادان و کودکانیکه فقط با شیر مادر تغذیه میشوند نیز میتواند ایجاد شود.

این حالت معمولا بعلت مصرف شیرگاو و محصولات بدست آمده از شیرگاو  مثل سرشیر ،خامه،  کره ، ماست، پنیر ، شیرینی ، کیک و…..توسط مادر میباشد که از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده وسبب بروز علائم آلرژی در آنها میشود.

به همین دلیل توصیه میشود مادرانی که نوزاد آنها مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو هست از مصرف لبنیات و مشتقات لبنیات گاوی در رژیم غذایی خود اجتناب کنند.

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

آیا  نوزاد مبتلا به آلرژی پروتئین شیر گاو میتواند از شیرمادر تغذیه کند؟

در نوزادان مبتلا به حساسیت پروتئین شیر گاو ، تغذیه نوزاد با شیر مادر هیچگونه محدودیتی ندارد.

امااگر این مادران از مصرف محصولات گاوی  و تمام مشتقات حاصل از شیر گاو مثل کره، خامه،سرشیر، ماست، کشک، دوغ، وهرگونه ماده غذایی که حاوی شیرگاو ومحصولات ناشی از آن هست مثل شیرینی و شکلات و…….اجتناب کنند میتوانند از شیر مادر جهت تغذیه نوزاد استفاده کنند.

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

در آلرژی به پروتئین شیر گاو، تا چه زمانی لازم هست مادر رژیم غذایی را رعایت کند؟

معمولا در نوزادان و کودکان علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو تا سن ۱-۳ سالگی این علائم بتدریج و خودبخود بهبود مبابد.

به همین علت در مبتلایان به حساسیت به پروتئین شیر گاو ، معمولا توصیه میشودرعایت رژیم غذایی توسط مادر ، حداقل تا سن یک سالگی کودک ادامه داشته باشد .مگر اینکه علائم کودک بهبود نیافته باشه در این حالت در صورت صلاحدید پزشک معالج ، ممکن هست تا سنین بالاتر کودک رژیم غذایی رعایت میشود.

هرچند که درکودکان مبتلا به  حساسیت به پروتئین شیر گاو  نبایستی از ترکیبات لبنیات ( شیرگاو ، ماست،پنیر، خامه، کره و…) استفاده کرد .

اما از آنجایکه بعد ازسن ۱-۳ سالگی ، معمولا علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو بهبود میابد، بعد از این سن معمولا روند تغذیه تکمیلی این کودکان ، را میتوان کاملا مشابه تغذیه کودکان بدون حساسیت به شیر، ادامه داد.

 

به هرجهت در نوزادان مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو ، تغذیه نوزاد با شیر مادر همچنان در اولویت میباشد. بنابراین تا حد امکان بایستی از تجویز شیرخشک به نوزاد و توصیه مادر به رژیم غذایی سفت و سخت و محدود کردن شدید مادر به دیگر مواد غذایی علاوه بر لبنیات بایستی اجتناب شود.

 

 پیشگیری از پوکی استخوان در مادران شیرده ؟

از آنجایکه نیاز مادران به کلسیم در دوران شیردهی افزایش میابد و مهمترین منبع غذایی کلسیم  ، لبنیات ( شیر و ماست ) هستند.

و مادران شیرده دارای نوزادان مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو، جهت درمان نوزاد مبتلا به آلرژی پروتئین گاوی، از مصرف شیرگاو ولبنیات گاوی ، تا زمانیکه مادر به نوزاد شیر میدهد منع میشوند. بنابراین این مادران در معرض خطر بیشتری از جهت پوکی استخوان ناشی از کمبود کلسیم خواهند بود.

به همین منظور برای مادرمکمل کلسیم خوراکی تجویز میشود تا از این عارضه (پوکی استخوان ) پیشگیری شود.

 

در نوزادان و کودکان چه غذاهایی موجب آلرژی میشود؟

از انجائیکه در نوزادان و کودکان زیر ۶ ماه فقط از شیر استفاده میکنندو هنوز از غذاهای غیر از شیر مادر تغذیه نمیشوند .

وچون پروتئین های موجود در شیر مادر در این نوزادان و کودکان  موجب آلرژی غذایی میشود به همین علت به آن حساسیت و آلرژی به پروتئین شیر گفته میشود.

و به همین دلیل حساسیت به پروتئین شیر گاو، در آنها زودتر از سایر موارد حساسیت خود را نشان میدهد .

ولی در سنین  بالاتر ، این نوزادان و کودکان ممکن هست علائم حساسیت به : بادام زمینی( مغزیجات) ، گندم، سویا، ماهی و میگو، آبمیوه ها را نیز در خود نشان دهند.

خوشبختانه دراکثر موارد حساسیت به پروتئین شیر گاو ،درنوزادان ، بصورت یک بیماری ایزوله وجود داردو معمولا آلرژی به مواد غذایی دیگر وجود ندارد بنابراین مادران در خصوص مبتلا بودن نوزاد به آلرژی پروتئین گاوی اضطراب و نگرانی نداشته باشند.

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش چند ماده غذایی که موجب ایجاد علائم آلرژی میشوند:

در نوزادان با آلرژی به پروتئین گاوی، تغذیه با چه شیری الویت دارد؟

بنابراین توصیه میشود در نوزادان با حساسیت به پروتئین شیر گاو ، تغذیه نوزاد با شیر مادر همچنان در اولویت باشد. بنابراین تا حد امکان بایستی از تجویز شیرخشک به نوزاد و توصیه مادر به رژیم غذایی سفت و سخت و محدود کردن شدید مادر به دیگر مواد غذایی علاوه بر لبنیات بایستی اجتناب شود

 

در کودکان آلرژی به پروتئین شیر گاو غذای کمکی را چگونه شروع کنیم؟

معمولا در نوزادان و کودکان مبتلا به  حساسیت به پروتئین شیر گاو توصیه میشود غذای کمکی با حریره بادام بدون شیرشروع شود.

و درصورتیکه مادر رژیم غذایی فاقد لبنیات و مشتقات حاصل از شیرگاوی را رعایت کند میتواند از شیر خود برای تهیه حریره بادام استفاده کند.

در آلرژی به پروتئین شیر گاوی چه غذای کمکی شروع کنیم؟

در نوزادان و کودکان مبتلا به  حساسیت به پروتئین شیر گاو ، طی ده روز حریره بادام به ده قاشق مرباخوری افزایش  داده میشود

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

سپس ۱۰-۱۴ روز بعد میتوان سوپ حاوی ترکیبات برنج، گوشت قرمز، سیب زمینی و هویج ، کدو ، بدون هیچگونه ادویه پخته وبعد از پخت کامل آنرا بصورت میکس آماده کرده  و میتوان از آن در تغذیه کودک استفاده کرد.

سوپ حاوی گوشت مرغ و سبزیجات:

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

روزانه چه میزان سوپ بعنوان غذای کمکی به کودک بدهیم؟

با شروع تغذیه با سوپ روزانه با یک قاشق بتدریج از مقدار حریره بادام کاسته میشود و در نهایت هنگامی که طی ۱۰ روز میزان تغذیه با سوپ به ۱۰ قاشق مرباخوری رسید میتوان سوپ را در سه وعده غذایی و در هر وعده تا ۳۵ قاشق مربا خوری میتوان به کودک داده شود.

در فرایند شروع غذای کمکی جهت افزایش دریافت کالری توسط کودکان ، معمولا روزانه و بتدریج به تعداد یک قاشق غذای کمکی را افزایش داده تا به میزان ۳۵ قاشق در روز برسد.

 

عدم تحمل به شیر (لاکتوز) چیست؟

 کمبود آنزیم لاکتاز در مخاط دستگاه گوارش یعنی چه؟

در مخاط دستگاه گوارش آنزیمی وجود دارد که موجب هضم و جذب شیر میشود ، اگر به هردلیلی مثل کمبود مادرزادی آنزیم لاکتاز یا بدنبال آسیب به مخاط دستگاه گوارش ناشی از عفونت دستگاه گوارش یا بیماریهای دیگر موجب کمبود این آنزیم شود معمولا این افراد بعد از خوردن شیر ، دچار علائمی مثل اسهال و نفخ شکم و دردشکم میشوند.

این علائم ناشی از کمبود آنزیم لاکتاز را بایستی از علائم ناشی از حساسیت به پروتئین گاوی افتراق داد.

انواع کمبود آنزیم لاکتاز چگونه هست؟

این بیماری کمبود آنزیم لاکتاز هم بصورت اولیه و هم بصورت ثانویه دیده میشود

موارد کمبود آنزیم لاکتاز بصورت اولیه چیست؟

موارد کمبود آنزیم لاکتاز بطور اولیه ، به معنی فقدان مادرزادی آنزیم لاکتاز در مخاط دستگاه گوارش است که موجب بروز علائم بصورت  اسهال مادرزادی از بدو تولد میگردد

 

موارد کمبود آنزیم لاکتاز بصورت ثانویه چیست؟

موارد کمبود آنزیم لاکتاز بطور ثانویه ، معمولا بطور اکتسابی بعداز ابتلا یک بیماری اسهال ویروسی بروز میکند .

در موارد اکتسابی کمبود آنزیم لاکتاز ، پرز مخاط دستگاه گوارش در اثر عفونت ویروسی دستگاه گوارش آسیب دیده و موجب کمبودآنزیم لاکتاز میشود .

در این شرایط با قطع موقت شیرمادر یا تجویز همزمان این آنزیم همراه با شیر مادر و یا تجویز شیر فاقد لاکتوز قابل درمان است.

حدودا نزدیک به ۵درصد شیرخواران و کودکان زیر ۵سال مبتلا به آلرژی غذایی هستند.

چون تغذیه نوزادان و شیرخواران فقط از شیر هست بنابراین از زودرس ترین انواع حساسیت غذایی که در آنها بروز میکند، حساسیت به پروتئین شیر گاو (CMPA) هست.

معمولا علائم حساسیت به پروتئین شیرگاو (CMPA) در زیر ۶ ماهگی (عمدتا در ۳-۴ ماهگی) بروز میکند.

درحال حاضر  آلرژی غذایی رو به افزایش بوده و تا حدود ۲۰ درصد گزارش شده است .

در اکثر کودکان مبتلا به آلرژی، علائم آنها بتدریج از بین می رود ، اما در برخی از موارد خصوصا آلرژی به بادام زمینی ، آلرژی به بادام درختی   ، آلرژی به ماهی و میگو ممکن است تا آخر عمر در فرد باقی بماند.

به هرجهت در نوزادان مبتلا به حساسیت به پروتئین شیر گاو ، تغذیه نوزاد با شیر مادر همچنان در اولویت میباشد. بنابراین تا حد امکان بایستی از تجویز شیرخشک به نوزاد و توصیه مادر به رژیم غذایی سفت و سخت و محدود کردن شدید مادر به دیگر مواد غذایی علاوه بر لبنیات بایستی اجتناب شود

 

⁨آلرژی به پروتئین شیر گاو | نوبت دهی دکتر حسینی - فوق تخصص کبد و گوارش

 

برای آشنایی بیشتر و مشاوره در خصوص شیرمادر، شیرخشک، تغذیه کودکان،آلرژی غذایی کودکان به کلینیک فوق تخصصی کبد وگوارش کودکان دکتر حسینی تماس گرفته ، یا به   سایت کلینیک  https://drhosseyni.com مراجعه بفرمائید.

تلفن تماس 

09014878765

آدرس:

مازندران/ ساری: خیابان فرهنگ/ مجتمع پزشکی شهریار ۳ 

 

نکته:
خوانندگان گرامی توجه داشته باشید که مطالب ارائه شده در سایت این کلینیک صرفاً جهت افزایش دانش پزشکی شما می باشد و نه خود درمانی. قبل از هر گونه اقدام درمانی توصیه میشود  با پزشک متخصص کودکان و نوزادان یا فوق متخصص این زمینه مشورت نمائید

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


دکتر سید اسمعیل حسینی

متخصص کودکان و نوزادان
بورد فوق تخصصی
بیماریهای کبد و گوارش کودکان و نوجوانان
"تغذیه و رشد و نمو کودکان"

آدرس: ساری، خیابان فرهنگ مجتمع پزشکی شهریار۳ واحد ۴۰۸

error: کپی مطالب بدون اجازه نویسنده برای شما مجاز نیست!!
شروع گفتگو آنلاین
1
برای رزرو نوبت فوری اینجا پیام بفرستید
Scan the code
سلام
چطور می‌تونیم به شما کمک کنیم؟