7 مورد از دلایل تشدید کننده ریفلاکس معده

دلایل-تشدید-کننده-ریفلاکس-معده-1200x1037.jpeg

زمان مطالعه: 9 دقیقه

4.8/5 - (6 امتیاز)
نکته: خوانندگان گرامی توجه داشته باشید که مطالب ارائه شده در سایت این کلینیک صرفاً جهت افزایش آگاهی ، دانش پزشکی شما میباشد و نه خود درمانی. قبل از هر گونه اقدام درمانی توصیه میشود با پزشک فوق تخصص گوارش کودکان این زمینه مشورت نمائید.

برای آشنایی بیشتر و مشاوره در خصوص ریفلاکس معده، ریفلاکس پنهان، دردشکم، ریفلاکس ،استفراغ ، عدم شیرخوردن نوزاد، بیقراری نوزاد ، عدم وزن گیری کودکان، آلرژی غذایی، آلرژی شیرگاو ، کولیک نوزادان، سرفه های شبانه، سرفه و خس خس سینه ، بی اشتهایی کودک، ترش کردن غذا، بلع درناک غذا، درد معده، کاهش وزن، وزن نگرفتن نوزادان، به کلینیک فوق تخصصی کبد وگوارش کودکان دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان تماس گرفته ، یا به سایت کلینیک مراجعه بفرمائید.

تلفن تماس :

09014878765

آدرس:

مازندران / ساری : خیابان فرهنگ/ مجتمع پزشکی شهریار ۳
مازندران / ساری : کلینیک فوق تخصصی طوبی
مازندران / قائمشهر : مرکز آموزش درمانی بیمارستان رازی

 

آنچه شما در این مطلب می‌خوانید

عوامل تشدید کننده ریفلاکس معده؟

بیشترین علل و عواملی که سبب تشدید رفلاکس درنوزادان میشوند روش مراقبت ونگهداری والدین از نوزاد، سبک زندگی مادر ، و نوع شیر مصرفی نوزاد می‌باشند. یکسره از عوامل مهم دیگری که در تشدید ریفلاکس در نوزادان و کودکان نقش دارند شامل موارد زیر هستند:

  • نگهداری و خواباندن نامناسب نوزاد بعد از شیردهی
  • آلرژی‌های غذایی ،مثل آلرژی به پروتئین‌های شیرگاو، درنوزادان وکودکانیکه ،چه با شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می‌شوند.
  • تکنیک نادرست شیردهی درنوزاد سبب تشدید ریفلاکس در نوزادان میشود.
  • نگهداری و خواباندن نامناسب نوزاد بعد از شیردهی سبب تشدید ریفلاکس درآنها میشود.
  • شرایط روحی روانی مادران شیرده ،مثل استرس و اضطراب، افسردگی،….
  • قرارگرفتن نوزادان درمعرض دود سیگار سبب تشدید ریفلاکس درآنها میشود.
  • نوزادان نارس و یا نوزادان متولد شده با وزن پایین ریفلاکس بیشتری دارند.
  • نوزادان مبتلا به بیماری‌های عصبی و عضلانی ریفلاکس بیشتری دارند.
  • رژیم‌های غذایی نامناسب مادر شیرده سبب تشدید ریفلاکس در نوزادان میشود.

 

نقش آلرژی‌های غذایی درریفلاکس معده

در نوزادان یا کودکان مبتلا به آلرژی‌های غذایی ،مثل آلرژی به پروتئین‌های گاوی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند درصورتیکه ،مادر بصورت مکرر از لبنیات گاوی مثل شیر، سرشیر، ماست، خامه، کره، پنیر ، دوغ، انواع شیرینی و شکلات که با شیر درست میشوند …..در رژیم غذایی خود استفاده میکند میتواند موجب تشدید ریفلاکس معده در نوزادان شود.

نقش آلرژی‌های غذایی درریفلاکس معده | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان

تکنیک نادرست شیردهی و ریفلاکس معده

یک علت دیگر تشدید ریفلاکس در نوزادان تکنیک نادرست شیردهی نوزاد توسط مادر هست،تکنیک نادرست شیردهی میتواند موجب بلع هوای زیاد توسط نوزاد در زمان شیرخوردن بشود که این بلع هوا سبب اتساع شدید معده و بدنبال آن موجب تشدید ریفلاکس در نوزادان بشوند.

روش صحیح نگه داشتن نوزاد هنگام شیردهی چگونه هست؟

روش صحیح نگه داشتن نوزاد هنگام شیردهی | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان

پوزیشن و قرارگرفتن صحیح نوزاد در زمان شیردهی بصورت قرار دادن نوزاد در پوزیشن و وضعیت نیمه نشسته حدودا با شیپ ۴۵ درجه در آغوش مادر در هنگام شیردهی هست. در نوزادان جهت پیشگیری از بروز ریفلاکس معده به مری، توصیه میشود بعد از شیر دهی به نوزاد ، چه شیردهی با پستان مادر و یا شیردهی با شیرخشک با سرشیشه، نوزاد را بصورت وضعیت نیمه ایستاده ،درآغوش گرفته و بمدت بیشتراز نیم تا یک ساعت بعد از شیردادن در همین حالت یا پوزیشن قرار بگیرد ، این وضعیت قرارگیری یا پوزیشن بعد شیردهی در بهبود و کاهش با آوردن شیر و ریفلاکس نوزادان موثر میباشد.

 پوزیشن صحیح بعد شیردهی ، وآروغ گرفتن نوزاد جهت جلوگیری ازریفلاکس معده

در نوزادان مبتلا به ریفلاکس معده به مری،جهت کاهش مشکلات برگشت شیر از معده به مری توصیه می‌شود مدتی پس از شروع شیردهی ، نوزاد را برای چند دقیقه در پوزیشن یا وضعیت نیمه ایستاده قرارداده تا نوزاد بتواند آروغ بزند و سپس شیردهی ادامه یابد. بایستی توجه داشته باشیم ،ارتباطی بین زمان دفع گاز و آروغ زدن نوزاد و مدت زمان قرارگیری نوزاد در پوزیشن یا وضعیت نیمه ایستاده بعد از شیر دهی وجود ندارد‌. بنا براین توصیه میشود جهت کاهش ریفلاکس نوزادان حتی پس از آروغ زدن نوزاد ، مدت زمان لازم قرارگیری نوزاد دروضعیت نیمه ایستاده در آغوش والدین پس از شیردهی ، ادامه داشته باشد.

پوزیشن مناسب بعد از شیر دهی نوزاد جهت جلوگیری از بروز ریفلاکس | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان

 

توصیه میشود جهت پیشگیری از بروز ریفلاکس در نوزادان ،بلافاصله بعد از شیر دادن ،نوزاد را نخوابانیم ،همچنین از خواباندن طولانی مدت نوزاد پس از شیردهی اجتناب شود و اگر نیاز به خواباندن نوزاد باشد ، توصیه می‌شود که نوزاد را در پوزیشن زاویه ۴۵ درجه سر و تنه از سطح زمین خوابانده شود.

روش صحیح خوابیدن نوزاد جهت پیشگیری ازریفلاکس معده | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
«روش صحیح خوابیدن نوزاد جهت پیشگیری ازریفلاکس معده» 

روش های شیردادن و تکنیک صحیح شیردهی در نوزادان مبتلا به ریفلاکس معده 

 انتخاب سایزمناسب سرپستانک شیشه شیرو منفذ آن به همراه تکنیک صحیح شیردهی به نوزاد ،و کاهش بلع هوای اضافه توسط نوزاد هنگام شیرخوردن ، در کاهش بروز ریفلاکس موثر میباشد. تکنیک صحیح شیردهی به نوزاد و پوزیشن صحیح مادر و نوزاد هنگام شیردهی و قرار دادن صحیح نوک سینه مادر یا پستانک شیشه در دهان نوزاد در هنگام شیردهی ، در کاهش بلع هوای اضافه توسط نوزاد در حین شیردهی کمک زیادی می‌کند.

 

روش صحیح شیردهی در نوزاد میتلا به ریفلاکس معده به مری | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
«روش صحیح شیردهی در نوزاد میتلا به ریفلاکس معده به مری »

 

روش صحیح شیردهی در نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده به مری | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
«روش صحیح شیردهی در نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده به مری »

روش صحیح شیردهی در نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده به مری | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
«روش صحیح شیردهی در نوزاد مبتلا به ریفلاکس معده به مری »

وضعیت نامناسبی که موجب  تشدید ریفلاکس نوزادان میشود

یکی دیگر از عوامل تشدید ریفلاکس در نوزادان ، نحوه نگهداری و خواباندن نامناسب نوزاد بعد از شیردهی میباشد مثل :

  • تعویض کردن پوشک بعد از شیرخوردن نوزاد
  • خواباندن نوزاد بلافاصله پس از شیرخوردن
  • نگه داشتن نوزاد به حالت نشسته
  • خواباندن نوزاد دریک سطح صاف
  • حرکات نامناسب مثل بالا و پایین انداختن نوزاد پس از شیردهی
  • قرار دادن و حمل کردن نوزاد با کریر و یا صندلی مخصوص ماشین

همه این عوامل موجب تشدید ریفلاکس در نوزادان میشوند.

قرار دادن نوزاد و یا کودک پس از شیردهی در کریر‌ها و یا صندلی‌های نوزادان مخصوص اتومبیل موجب افزایش برگشت شیر از معده و افزایش شدت ریفلاکس نوزادان میشود. بنابراین بایستی از قراردادن نوزادان در کریر‌های نوزادان و یا صندلی‌های مخصوص اتومبیل اجتناب شود.

تعویض پوشک نوزادان یا فشار دادن شکم نوزاد و یا حتی ماساژ دادن نوزاد پس از شیردهی موجب افزایش فشار به شکم نوزاد و برگشت شیر از معده و افزایش شدت ریفلاکس نوزادان میشود بنابراین بایستی از تعویض پوشک نوزاد یا فشار دادن به شکم نوزاد بعد از شیردهی اجتناب شود. همچنین پوزیشن‌ یا حالت قرار دادن نوزاد بصورت خوابیده به شکم به روی دست مادر، یا در بستر می‌تواند موجب کاهش ریفلاکس معده به مری بشود.

اما بایستی توجه داشت خواباندن نوزاد بر روی شکم ، یا خواباندن نوزادن بر روی بستر نرم می‌تواند ، موجب بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا SIDS میشود( خفگی و مرگ ناگهانی کودک ناشی از حالت خوابیده بر روی شکم) لذا بکار بردن این پوزیشن جهت کاهش ریفلاکس نوزادی توصیه نمی‌شود.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در نوزادان یک ماهه تا کودکان یک ساله است. معمولا بیشتر موارد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در نوزادان یک ماه تا شیرخواران چهار ماهه رخ می‌دهد. همچنین سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در نوزادان نارس، نوزادان باوزن تولد کم بیشتر اتفاق میافتد.

 

خوابیدن نوزاد بر روی شکم | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
«خوابیدن نوزاد بر روی شکم»

نقش شرایط روحی وروانی مادر در ریفلاکس نوزادان

یکی دیگر از علل تشدید ریفلاکس در نوزادان، مشکلات روحی روانی مادران شیرده ،مثل استرس و اضطراب و نگرانی مادران شیرده ،و همچنین افسردگی مادران شیرده میباشد که این عوامل می‌توانند در تشدید ریفلاکس نوزادان و کودکان نقش داشته باشند.

نقش سیگار در تشدید ریفلاکس نوزادان؟

از علل دیگر تشدید ریفلاکس در نوزادان و کودکان ، درمعرض قرارگرفتن آنها به دود سیگار میباشد ،چه مصرف سیگار در خانه یا محیط عمومی که نوزاد بصورت غیر مستقیم یا پاسیو (Passive) در مجاورت دود سیگار قرار بگیرد و آنرا را استنشاق کند همه این عوامل میتواند موجب ایجاد و یا تشدید ریفلاکس در نوزاد شود. لذا به والدین توصیه میشود از قرارگرفتن نوزاد در مجاورت دود سیگار اجتناب شود.

پیشگیری از رفلاکس در نوزادان وکودکان چگونه هست؟

جهت پیشگیری از بروز ریفلاکس و یا کاهش علائم ریفلاکس در نوزادان و کودکان توصیه میشود اقدامات زیر انجام شود.

  1. هنگام شیردهی از دادن حجم زیاد شیر در هر وعده شیر دادن یا Overfeeding به نوزاد یا کودک خوداری شود.
  2. مثلا استفاده از ۹۰-۱۲۰ سی سی در هر بار شیردهی یا استفاده همزمان از شیرمادر و خشک برای نوزاد اجتناب شود.
  3. توصیه میشود جهت تغذیه نوزاد ، شیر با حجم و مقادیر کمتر و به دفعات بیشتر استفاده شود.
  4. دادن حجم زیاد شیر در هر وعده غذایی به نوزاد یا Overfeeding موجب افزایش فشار داخل معده نوزاد شده و باعث ایجاد ریفلاکس و شدت آن می‌شود.

بنابراین جهت پیگیری از ریفلاکس نوزاد ، هنگام شیردهی به نوزاد توصیه میشود بجای شیردهی و تغذیه بیش از حد و طولانی مدت به نوزاد و کودک ، شیردهی با حجم کمتر شیر و دفعات بیشتر انجام شود. همچنین استفاده از سرشیشه‌های با پستانک منفذ بزرگ در نوزادانیکه با شیرخشک تغذیه میشوند موجب دریافت شیر زیاد یا overfeeding در حین شیردهی به نوزاد و افزایش بروز رفلاکس معده به مری می‌شود .

بنابراین جهت پیشگیری از بروز ریفلاکس ،توصیه میشود استفاده ازشیشه شیرهای دارای سرشیشه های با منفذ بزرگ بایستی اجتناب شود.

عوامل مهم جهت شیردهی موفق در نوزاد و کاهش ریفلاکس نوزادان چیست؟

توصیه میشود جهت شیردهی به نوزاد در شرایط و محیط آرام و بدون سر و صدا و همراه با تماس پوستی بدن ،بین مادر و نوزاد باشد. همچنین حفظ آرامش مادر و حمایت روحی از مادر در حفظ وادامه شیردهی موفق به نوزاد موثر میباشد. قبل از شروع شیردهی به نوزاد در صورتیکه ، نوزاد دچار گرفتگی بینی باشد توصیه میشود از قطره‌های بینی و ساکشن بینی جهت باز کردن راه هوایی بینی نوزاد استفاده شود.

یکی از فاکتور های مهم جهت پیشگیری از بروز ریفلاکس و یا کاهش علائم ریفلاکس در نوزادان تکنیک صحیح شیردهی و پوزیشن صحیح مادر جهت شیردهی میباشد، بنابراین توصیه میشود روش صحیح شیردهی یا تکنیک صحیح شیردهی خصوصا به مادرانی که فرزند اول خود را به دنیا آورده‌اند ، چه تغذیه نوزاد با پستان یا شیر مادر و تغذیه نوزاد با شیر خشک، با مادران آموزش داده شود.

رابطه تولد نوزادن نارس با ریفلاکس

درنوزادان نارس و یا نوزادان متولد شده با وزن پایین و یا نوزادان مبتلا به بیماری‌های عصبی و عضلانی ، بخاطر اختلال عمل بلع و کاهش حرکات سیستم گوارشی یا دیس موتیلیتی که در دستگاه گوارش دارند ، این عوامل بنوبه خود میتوانند یکی از علل مهم ایجاد ریفلاکس و یا تشدید ریفلاکس در دوران نوزادی و شیرخوارگی باشند.

نقش رژیم غذایی مادر در ریفلاکس نوزادان

مصرف خودسرانه داروها توسط مادر و یا رژیم‌های غذایی نامناسب مثل:

  1.  فست فود
  2. نوشابه ها و کوکا کولا
  3. نسکافه و قهوه
  4. شکلات
  5. غذاهای محرک و ادویه‌جات و سس زیاد
  6. سیر
  7.  پیاز
  8.  فلفل
  9. گوجه فرنگی
  10. نعنا
  11. مصرف مواد غذایی آلرژی زا توسط مادران شیرده

میتواند موجب ریفلاکس و یا تشدید رفلاکس گردد.

همچنین در نوزادانی که حساسیت و آلرژی به پروتئین‌های گاوی و شیر گاو دارند، مصرف شیر خشک گاوی و یا مصرف لبنیات توسط مادر شیرده، می‌تواند باعث ایجاد ریفلاکس معده و یا تشدید ریفلاکس معده در نوزاد گردد.

چه غذاهایی موجب تشدید علائم رفلاکس میشوند؟

غذاهایی موجب تشدید علائم رفلاکس میشوند | دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان
غذاهایی موجب تشدید علائم رفلاکس میشوند

برخی از مواد غذایی سبب تشدید علائم ریفلاکس میشوند

  • فست فود
  • انواع سس ها
  • غذاهای چرب
  • نوشابه ها ، کوکا کولا
  • قهوه ،نسکافه، شکلات
  • غذاهای تند و ادویه زیاد
  • میوه و آب میوه اسیدی
  • گریپ فروت و مرکبات
  • مواد غذایی اسیدی
  • لبنیات
  • سیر و پیاز
  • فلفل
  • گوجه فرنگی
  • نعنا

مصرف همه این مواد غذایی می‌توانند موجب برگشت شدیدتر مواد غذایی از معده به داخل مری بشوند و علائم ریفلاکس معده در کودکان را تشدید کنند .

بنابراین جهت پیشگیری از ریفلاکس بایستی اين مواد غذایی را هم از برنامه غذایی مادران شیرده در دوران شیردهی و هم از برنامه غذايی کودکان حذف کرد. «غذا های که سبب بدتر شدن علائم ریفلاکس معده میشوند»

همچنین توصیه میشود در کودکان مبتلا به ،ریفلاکس معده به مری یا برگشت محتویات معده به مری(GER) تا جایی که ممکن است از مصرف:

  • غذاهای چرب
  • خوردن سس زیاد
  • فست فود
  • شکلات
  • قهوه ،نسکافه
  • غذاهای تند و ادویه زیاد
  • گریپ فروت و مرکبات
  • سیر و پیاز
  • فلفل
  • گوجه فرنگی
  • نعنا
  • میوه و آب میوه
  •  مواد غذایی اسیدی
  • لبنیات

اجتناب شود چون ممکن است مصرف این موادغذایی موجب تشدید ریفلاکس شود.

 

نکته:

خوانندگان گرامی توجه داشته باشید که مطالب ارائه شده در سایت این کلینیک صرفاً جهت افزایش آگاهی ، دانش پزشکی شما میباشد و نه خود درمانی. قبل از هر گونه اقدام درمانی توصیه میشود با پزشک فوق تخصص گوارش کودکان مشورت نمائید.

برای آشنایی بیشتر و مشاوره در خصوص ریفلاکس معده، ریفلاکس پنهان، دردشکم، ریفلاکس ،استفراغ ، عدم شیرخوردن نوزاد، بیقراری نوزاد ، عدم وزن گیری کودکان، آلرژی غذایی، آلرژی شیرگاو ، کولیک نوزادان، سرفه های شبانه، سرفه و خس خس سینه ، بی اشتهایی کودک، ترش کردن غذا، بلع درناک غذا، درد معده، کاهش وزن، وزن نگرفتن نوزادان، به کلینیک فوق تخصص گوارش کودکان دکتر حسینی فوق تخصص گوارش کودکان تماس گرفته ، یا به سایت کلینیک مراجعه بفرمائید.

 

تلفن تماس :

09014878765

آدرس:

مازندران / ساری : خیابان فرهنگ/ مجتمع پزشکی شهریار ۳
مازندران / ساری : کلینیک فوق تخصصی طوبی
مازندران / قائمشهر : مرکز آموزش درمانی بیمارستان رازی

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود.


دکتر سید اسمعیل حسینی

متخصص کودکان و نوزادان
بورد فوق تخصصی
بیماریهای کبد و گوارش کودکان و نوجوانان
"تغذیه و رشد و نمو کودکان"

آدرس: ساری، خیابان فرهنگ مجتمع پزشکی شهریار۳ واحد ۴۰۸

error: کپی مطالب بدون اجازه نویسنده برای شما مجاز نیست!!
شروع گفتگو آنلاین
1
برای رزرو نوبت فوری اینجا پیام بفرستید
Scan the code
سلام
چطور می‌تونیم به شما کمک کنیم؟